måndag 14 juli 2014

Mamma Scan i Paris - Falukorv III


Så var det då dags för recept nummer tre i serien om falukorv, tillagad av franska mästerkockar på uppdrag av Scan (i alla fall tror jag att det var Scan). De andra två recepten finns här. Tyvärr var det här receptet inte så bra, så jag sammanfattar det bara i korthet.


Jag tror nog säkert att en rödvinssås skulle vara god till korven, men här har det nog uppstått något missförstånd mellan kockarna och Scan.

Först reducerar man rödvin med schalottenlök och litet grädde och sedan tillsätter man enligt receptet rätt så mycket mjukrört smör, värmer upp den stekta och varmhållna falukorven och tänker på att såsen inte får koka. Men egentligen är det ett beurre-blanc- (rouge i det här fallet) recept, där det är viktigt att smöret är så kallt så möjligt. Bara på det sättet uppnår man en bindning av såsen. Dessutom stod det ingenting om att sila av löken, vilken jag nog tror hade varit bäst.

Ja, nu är i alla fall rapporten om Mamma Scans eskapader i Paris på 80-talet (eller så) avslutad. Flera recept fanns inte i artikeln.

Husmorstips om blomkål:
Spenat föreslogs f ö som tillbehör, men här är det, vilket knappast syns, blomkål, som serverats. Någonstans läste jag att blomkål kokas med en handduk över i vattnet, för att konservera färgen, men jag hittade inte källan. Så jag testade. Det blev väl bra. Men hur blir det utan handduk? Det minns jag inte nu. Det var väl länge sedan vi åt blomkål sist.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar