fredag 4 juli 2014

Mandelmajonnäs


Äh, jag hittade receptet på nätet och eftersom jag redan hade ett (svenskt) recept från 30-talet (!) i bakhuvudet, där det stod att man skulle kunna byta ut oljan i majonnäs mot jordnötssmör, fick jag för mig att testa den här varianten, särskilt som jag redan hade mandelflagor i en påbörjad förpackning.


Det blev en helt okej dressing, men dels ingår inga ägg och dels hade jag ingen sådan speciell mixer för smoothies (vilket kan ha påverkat konsistensen) som receptets upphovsman rekommenderade och dels bytte jag ut citronsaft mot vinäger och strök citronskalet. Man får byta ut ingredienser och lägga till, stod det, och t ex använda dragon, så då gjorde jag det. Alltså, majonnäs är det inte, men väl en dressing, i alla fall inte i min version.

70 g skållade och skalade mandlar eller mandelflagor
120 ml vatten
1/2 msk senap
2 - 3 msk olivolja
salt, peppar
saft och skal från en halv citron
1/4 - 1/2 tsk mald gurkört (det gula i curry)

Mixa mandel, vatten, senap, salt, peppar, citronskal och gurkört, gärna med isbitar (ströks) tills mandlarna är mycket finmixade. Tillsätt citronskal och sedan försiktigt olivolja medan maskinen är på. Ställ kallt tills dressingen behövs. Vitlök, koriander, apelsinskal, kapris eller vad som helst kan tydligen mixas i.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar