lördag 5 juli 2014

Nördigt potatis-mögelostrecept


Det är väl kanske inte meningen att någon försöker laga maten efter recept i nördiga kokböcker, men jag försökte i alla fall med ett av Niklas´ recept.


Potatischipsrullarna blev definitivt inte så chipsaktiga som på bilden i boken, men hur skulle de kunna bli det enligt receptets 25 minuter i 125° på bakplåtspapper?

Det rör sig f ö om söta chips. Man kokar en sockerlag och lägger tunt skivade bakpotatisar i den för 20 minuter och lägger sedan in dem i ugnen enligt ovan. Visserligen hade jag i dem dubbla tiden, men direkt friterade såg skivorna definitivt inte ut. Kanske var det en sån där specialugn som restauranger har, konvektor, tror jag att de kallas, som bör användas för receptet. Min sockerlag bestod f ö av 1 dl socker och 1 dl vatten, men så enkel var originalreceptets sockerlag inte. Dock tror jag inte att denna avvikelse påverkade bryningsgraden.

Sedan rullar man potatisen och sprutar så småningom fyllningen. Niklas hade någon mögelost i tankarna, som jag inte minns namnet på och som ska finnas i välsorterade ostaffärer, men välsorterad eller ej, någon ostaffär har jag överhuvudtaget inte närheten, så jag tog till min älsklingsost från Bergader, som är rätt lik svensk mögelost. Då det bara skulle vara 50 g grekisk yoghurt hade jag inte heller lust att köpa en hel hink, utan tog crème fraîche istället och rörde ut osten med till lämplig konsistens, droppade i litet tabasco och spritsade i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar