torsdag 3 juli 2014

Saftig nötgryta med friterade kroppkakor


Några vegetariska kroppkakor fanns kvar i frysen och dessa friterade jag (panering behövdes inte) och serverade med en väldigt saftig gulaschaktig gryta.


Jag har fått tag på en extremt exakt beskrivning på den perfekta värdshusgulaschen från Wien, vilken jag visserligen har läst, men inte tillagat, p g a att den av hygieniska skäl inte kan tillagas på sommaren. Den ska nämligen stå på trappen i kallt väder i omgångar, då det inte är särskilt smart att ställa in heta grytor i kylskåpet. Men vad det främst gäller är att oxkött från vaden ska kokas länge på ytterst låg värme och det har jag tagit till mig för den här rätten.

Det fanns några hundra gram oxkött från vaden i frysen, som kocklärlingen inte hade behövt och det är ett slags kött som behöver lång koktid. Jag gjorde så här:

Samtidigt som jag brynte rätt så små grytbitar av köttet, gjorde jag i ordning rostade soppgrönsaker (också kvar från kocklärlingens övningar) på det sätt som kockar gör när de ska koka sås.

Skär soppgrönsaker (lök, det gröna från purjon, morötter och selleri) i små tärningar och fräs dem i fett. Tillsätt tomatpuré och fräs med det också.

Blanda ner de rostade grönsakerna i köttgrytan och rör om. Ta vara på bottensatsen från grönsakspannan genom att lösa upp den med buljong, vatten eller vin. Häll i detta i grytan så småningom. Häll först en slatt rödvin i grytan och låt den koka in. Gör om det några gånger. Häll sedan på fond så det täcker. Tillsätt några pepparkorn och ett lagerblad och kanske en vitlöksklyfta. Sätt ugnen på låg värme och ställ in grytan i några timmar. Jag skulle tro att den var inne ca 2 timmar i 100° och sedan lika länge i 150°. Smaka av och salta. Den blev väldigt mör.

Fördelen med att koka i ugn är att grytan inte behöver passning på samma sätt. Man kan hålla en lägre temperatur och vätskan avdunstar inte så snabbt. Under tiden kan man t ex plocka vinbär!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar