lördag 12 juli 2014

Traditionell sockerkaka från Wien


Först tänkte jag inte ta något foto, då ytan blev skadad, utan göra en ny kaka till österrikebuffén, men jag tror den får duga med en massa florsocker på. Jag trodde att vitsen med silikonformar var att man inte behöver smöra och bröa dem, men det måste ha varit ett missförstånd. Hur som helst, kakan är fantastiskt god!


Wiener Kaffeehaus - Gugelhupf

220 g mjukt smör
120 g florsocker
5 äggulor
en gnutta salt
45 g maizena
1 msk vaniljsocker
2 msk rom
skalet av 1/2 citron
220 g mjöl
2 tsk bakpulver
125 ml mjölk och / eller grädde eller blandat
5 äggvitor
100 g socker
60 g inlagda i 2 msk rom över natten

Börja med russinen dagen innan.

Jag brukar förbereda allt arbete, så att jag kan vispa äggvitorna först och sedan använda vispen till den andra smeten, utan att äggvitorna hinner sjunka under tiden.

Ugnsvärme 170°

Vispa det mjuka smöret poröst med florsocker, stärkelse, vaniljsocker, salt, citronskal och rom. Tillsätt äggulorna en i taget och fortsätt vispa. Blanda och sikta mjöl och bakpulver. Hälften av mjölblandningen vänds i smeten tillsammans med mjölblandningen. Torka av russinen med hushållspapper och blanda dem med mjöl. Vispa äggvitorna med strösockret hårt och vänd i smeten omväxlande med resten av mjölblandningen. Vänd i russinen.

Fördela smeten jämnt i en smord och mjölad form och grädda 50 - 60 minuter. Stjälp upp och pudra över florsocker när kakan har kallnat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar