måndag 4 augusti 2014

Lantbröd



Det här brödet förberedde jag kvällen innan och bakade färdigt på morgonen. Då jag inte hade exakt rätt mjölsorter blev det möjligen litet annorlunda än det skulle vara, men det blev bra ändå. Receptet var det här och egentligen bakade jag det mest för att göra slut på surdegen. Det står att man bara stjälper upp det och låter det jäsa (i kylskåp) och sedan vänder upp det på en het plåt med degskrapan. Jag tyckte att det var väldigt sladdrigt på kvällen, men på morgonen var konsistensen betydligt bättre. Men jag tillsatte ändå litet fullkornsmjöl och rullade ihop det först från ena sidan, sedan från andra och så om igen tills det blev en stor bulle som höll formen bättre än jag hade trott dagen innan. Gräddning på lägre värme och längre tid än det stod i receptet i alla fall.

Recept, något ändrat, se även ovan:
5,5 dl vatten
100 g ljust, siktat rågmjöl
875 g special
300 g vetesurdeg
5 g jäst
25 g salt
1/2 dl vatten

Blanda allt utom salt och det sista vattnet och kör i låg hastighet ca 13 minuter. Det går rätt så bra med en vanlig matberedare. Öka hastigheten i 4 minuter. Tillsätt salt och vatten och kör 3 minuter till. Slå upp degen och låt den vila 2 timmar i rumstemperatur. Dela den eventuellt i 2 bitar. Låt jäsa i kylskåp över natten. Sätt ugnen på 270. Sänk värmen till 240° när brödet sätts in. Stänk gärna vatten i ugnen. Tar ca 40 minuter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar