torsdag 18 september 2014

Frossa i fläderbär III: Hollerkoch / Hollerröster / Fläderbärskräm



Det här är inte riktigt som kompott, kanske mest som kräm. Jag har passerat fläderbären, för jag gillar inte kärnorna. Obs att man inte ska mixa sönder dem!

Variant I:

1 kg fläderbär
5 dl vatten
1 kanelstång
2 nejlikor

Koka 20 minuter och passera.

1 äpple
1 päron
12 plommon
250 g socker
1/2 tsk kanel
4 tsk maizena
(litet grädde)

Skålla, skala och skär plommonen i små bitar. Skala, kärna ur och skär äpple i skivor. Blanda frukten med flädersaften och sockret. Koka 30 minuter och rör om under tiden. Blanda stärkelsen (eller vaniljsåspulver, står det) med vatten och blanda i. Rör tills krämen tjocknar till. Det ska helst vara en slatt grädde i också, men nu för konserveringen hoppade jag över det. Konserveras 30 minuter i 90°.

Variant II:

1 kg fläderbär
5 dl vatten
300 g björnbär
1 stjärnanis
1 tsk citronsyra
5 korianderfrön
1 kanelstång
vanilj

Koka i 20 minuter och passera. Blanda i ett äpple (se ovan) och 250 g socker. Koka en halvtimme och rör hela tiden. Blanda i 4 tsk stärkelse utrörd i litet vatten. Konservera som ovan.

Dessutom konserverade jag litet äpplemos, som jag snabbt hade kokat och fryst in före semestern av fallfrukt.

Den här krämen serveras till olika slags efterrätter (mjölmat, bl a pannkakor och knödlar och klimp).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar