måndag 8 september 2014

Kavring


Tänk, vad man glömmer! Jag kunde bara minnas att jag hade bakat kavring som jag inte var nöjd med, men tydligen var det fel. Hur som helst hittade jag ett recept hos Pain de Martin, som jag bakade häromdagen (lätt varierat) och blev mycket nöjd med. Förutom att jäsningen behövde något för lång tid, så att jag efter över 8 timmar slängde i en stor slatt surdeg, vilket verkligen gjorde susen på nolltid.


Dessutom bakade jag hans Fallfruktsbröd, men det ville inte jäsa, trots att surdegen var bra och jag gjorde precis som det stod. Man ska nog låta det jäsa i rumstemperatur och verkligen kolla att det blir större.

Kavring
Skållning:
100 g rågmjöl
250 g nästan kokhett vatten (jag har hört någonstans att det inte ska vara riktigt kokhett, för då blir det vita mjölprickar i brödet)
2 tsk malda brödkryddor

Blanda ihop och låt stå till nästa dag under plastfolie.

Deg:
Det skållade mjölet
100 - 125 g vatten
5 g jäst (ja, det är rätt litet)
100 g brödsirap
400 g rågsikt
10 g salt

Blanda ihop alla ingredienser och låt jäsa till dubbel storlek 6 - 8 timmar. Här blev jag lätt frustrerad och hällde i surdeg och blandade väl. Då märkte jag att jäsningen hade kommit igång, men i vilket fall som helst medförde surdegen att brödet jäste upp inom kort tid. Den fick plötsligt en riktigt fin konsistens också, från att ha varit rätt kladdig. Smöra och mjöla en form (glömde visst att mjöla den, men det gick bra ändå) och fyll den med degen och låt den jäsa till dubbel storlek. Martin skriver att det tar ca 2 timmar, men med min surdeg gick det bra mycket snabbare. Sätt ugnen på 250° ett tag innan och grädda sedan först en kvart innan värmen sänks till 200°. Grädda 15 minuter till. Stjälp upp brödet och grädda färdigt ca 10 minuter. Vira in det i en handduk och låt det vila över natt. Mycket bra! Nu ska jag försöka komma ihåg receptet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar