lördag 18 oktober 2014

God äpple/kvittenpaj



Jag ska försöka göra en fruktpaj/tårta/kaka i veckan med tanke på mitt stora förråd av kvitten och björnbär. Häromdagen tog jag till den här otroligt goda pajdegen och använde det ena och det andra som skulle förbrukas. På mandelbiskvibottnen bredde jag ut vaniljkräm. Den var gjord av 2 msk marsan (som ingen av oss är förtjust till om den inte blir tillfixad), 2,5 dl mjölk och 3 msk socker. Efter kokningen blandade jag i 250 g gräddig kvarg (kesella) och 1 ägg. Ovanpå krämen fördelade jag ca 800 g stekta kvittenklyftor och strödde över kanelsocker. Överst kom ett lager maräng gjord på (troligen) två äggvitor ur frysen, 1 krm salt och socker på en höft. Marängen var inte jättesöt. 

Ja, och skjuts in i ugnen i 175° ca 30 - 40 minuter. Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar