måndag 6 oktober 2014

Halstrad gravad torsk efter Christer Lingström, samt musselförrätt och läckra kvittenfyllda bullar till efterrätt



Jag gjorde en liten förrättstallrik på franskt sätt och öppnade en burk rökta musslor från Abba, som vi köpte på semestern. De var faktiskt jättegoda.


Fiskreceptet från Edsbacka krog har jag ändrat litet på, framför allt vågade jag mig inte på att montera såsen med 300 g smör.

600 g torskfilé (fick ta färsk kabeljo)
1/2 dl salt
1/2 dl socker
1 msk grovstött vitpeppar
ett stort knippe finskuren gräslök
Blanda salt, socker, peppar och gräslök och gnid in fisken med. Grava den ett dygn i en plastpåse och vänd den ibland.

1 schalottenlök
1 msk smör
1 lagerblad
8 vitpepparkorn
bra mycket mindre än 3 tsk timjan nästa gång
kanske 1,5 dl vitt vin
kanske 1,5 dl grädde
1/2 - 1 msk mjöl
2 tsk dijonsenap
salt, cayennepeppar och 2 msk dill

Fräs den hackade löken i smör och häll på vin och kryddor och låt  koka in till hälften. Blanda ut mjölet med grädde och tillsätt. Låt koka ett tag, sila och häll tillbaka i kastrullen. Smaka av med senap, salt, cayenne och dill precis före serveringen. 

Torka av saltet från filéerna. Jo, Christer Lingström, det tycker jag absolut, för det var ingen höjdare att låta saltet vara kvar, som du tycker. Halstra eller stek i panna.

Servera med lämpliga grönsaker och potatis. Ska nog göra om det här recepten, men absolut med avtorkade gravade filéer, för att häva i sig ett par liter vatten efteråt och inte känna såssmaken (som var överkryddad med timjan, vilket då knappast märktes tillsammans med fisken), är rätt onödigt.



Det här receptet gjorde jag litet fritt efter vanlig bulldeg med mycket kardemumma, fast en liten sats. Medan degen jäste, fräste jag först ett par hackade kvitten i smör, tillsatte några hackade valnötter och farinsocker. Vid utbakningen fyllde jag bullarna, lät dem jäsa och kokade dem sedan i sockervatten en halv minut, tog upp dem och rullade dem i strösocker och gräddade i ugn 225° tills de blev mjuka. Det går nog lika bra med äpplen. Jättegoda blev de, bullarna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar