lördag 4 oktober 2014

Kvitten i långa banor


I år blev det så många kvitten, att jag blev alldeles matt av allt arbete, och fastän jag hade beställt nya konservglasburkar tog de slut före kvittena. Nu vet jag att man ska skörda och ta hand om frukterna just när de håller på att bli gula, för om man väntar för länge blir de bruna inuti. Att de är prickiga utanpå spelar ingen roll.


Först gjorde jag några omgångar gelé / mos. Jag kokade hela kvitten (4 kg) i 2 l vatten tills de blev mjuka. Sedan fick de droppa av över natt. Det blev ca 2 l saft, som jag kokade till gelé med syltsocker. Resterna passerade jag och kokade mos av. Halva viktmängden socker. Moset konserverade jag i 90° 30 minuter enligt konstens regler. En omgång saft fick förbli saft. Jag kokade upp ca 2 l saft med 500 g socker, 3 stjärnanis och 1 kanelstång.  


Ytterligare ett större gäng kvitten skar jag i klyftor. För att de inte ska mörkna bör man lägga dem t ex i vatten med citronsaft allt eftersom. Jag hade händelsevis en produkt hemma, som tyska kockar använder när de river t ex mängder av potatis (Hacoweiss) och det var ännu bättre. Därefter blancherade jag klyftorna en halv minut och fyllde dem på konservglas, samt hällde över sockervatten (500 g socker - 1 l vatten). Konservering 30 minuter i 90°.


Till slut blev det nypon-kvittensylt. 1 kg mos / 1 kg syltsocker och 5 msk nyponsoppspulver.

Konserveringsresultatet av ett annat impulsköp (rödbetor) blev inte fotograferat, men jag kokade 2 kg rödbetor i vatten och litet salt, skalade dem och skar ut kulor med ett kuljärn. Sedan kokade jag upp 3 pepparkorn, 1 lagerblad, 5 nejlikor, 5 korianderfrön, 1 1/4 dl ättikssyra 24%, 1 l kokspad och 3 dl socker och hällde över. Konserverades utan kryddor i 30 minuter i 90°. Det skulle vara 100°, men jag orkade inte köra konserveringsapparaten bara med 2 burkar. Hoppas det klarar sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar