tisdag 21 oktober 2014

Peanutbutter i majonnäsen stod det i 100 bjudningar från 1933



För en speciellt häftig fastlagsbjudning skulle man 1933 göra en kycklingmacka med majonnäs, där oljan var utbytt mot peanutbutter. Och jag som slog på jordnötssmör i registret. Något recept med exakt information fanns inte. Det här receptet har jag grunnat på ganska länge och så småningom köpte jag en burk jordnötssmör (slät). Efter ytterligare en tid beslöt jag mig för att göra slag i saken och började kolla om det fanns några liknande recept, då konsistensen på jordnötssmör och olja är rätt olika. Nej, det fanns det inte. Till slut bestämde jag mig för att använda jordnötssmör istället för senap i en vanlig fransk dressing, för det borde ju fungera som emulgator. Visst, det gjorde det. Det fungerade hur bra som helst. Och det var ätbart. Men ingen höjdare. Lägg dock märke till tomaterna, som jag själv fortfarande skördar varje dag från mina krukor i trädgården. Igår var det så milt att jag satt och slappade på terrassen på seneftermiddagen. I t-shirt. Dock lär det vara slut på sensommaren nu. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar