tisdag 21 oktober 2014

Pumpamuffins


Det här receptet hittade jag i en österrikisk tidning, men det fanns ingen ledtråd till vilket tillfälle bakverken skulle serveras. Var de främst söta eller kanske mera salta? Det stod bara att dessa Krapferl var lagom till 4 personer och skulle fyllas i halvrunda silikonmattor (?). Men hur många och hur stora nämndes inte. Mystiskt.


Nu har jag bakat dem. Det blev 12 normalstora muffins, litet söta, men inte jättesöta, rätt goda och vi åt var sin till kvällsmat, som en macka ungefär. De passar kanske till en kopp te också. Man skulle kanske tänka sig ännu mindre muffins och servera dem som finger-food.

4 ägg
80 g florsocker
190 g pumpa, riven och saltbeströdd / blandad (på en höft)
1 tsk rivet citronskal
50 g strösocker
90 g malda pumpakärnor
100 g malda nötkärnor
60 g mjöl
12 g bakpulver
50 ml pumpakärnolja

Dela på äggen. Vispa vitorna till hårt skum tillsammans med strösockret. Vispa gulorna pösigt med florsockret. Tryck ur vätskan ur den rivna pumpan och blanda med äggulan. Blanda ihop nötter, mjöl och bakpulver. Blanda i äggvitan, varvad med nötblandningen i pumpablandningen. Fördela i muffinsformar och grädda ca 20 minuter i 180°.

Husmorstips: Förra gången jag använde en silikonform, fastnade massan. Nu har jag kollat på nätet. Man ska diska silikonformar i hett vatten med diskmedel och skölja i kallt vatten både före och efter användningen. Om smeten innehåller fett behöver man inte smöra formen, bara om den är fettfri.

Topping:
100 - 125 g färsk getost (som philadelphia ungefär)
1 tsk citrontimjan
1 msk olivolja

Hade tyvärr ingen citrontimjan. Den verkar ha dött i örtagården, men jag tog vanlig timjan och blandade med citronpeppar, blandade alltihop och spritsade ut på muffinsen. Men mängden topping räcker bara till ungefär hälften muffins. Då jag först bara serverade 3 stycken, blev det en del topping kvar. Den hamnade nu i en soppa, som jag ska berätta om en annan gång. De 3 kvarvarande muffinsen (6 blev infrysta) ska ikväll få en liten topping, som jag uppfann alldeles själv i förmiddags:

gröna oliver
kapris
sardell
parmesan
pumpakärnsolja

ihopmixat. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar