måndag 6 oktober 2014

Tullgarnspaj



I TV-serien Hedebyborna möter vi även Gustaf V på Tullgarns slott. Där brukade han anordna diverse jaktutflykter med picknick. Vid dessa tillfällen blev Tullgarnspajen gärna serverad. Receptet på den spännande pajen hittade jag på bloggen Tidens tecken.


När den är varm är den jättegod, men svår att skära upp, men den kan ändå rekommenderas att äta den varm, för den läckra smaken försvinner när den är kall. Vet ju inte hur kungens picknickar gick till, men kanske kom kocken och servitörerna med en ångande paj och ställde upp ett dukat bord mellan älgarna, för som varm är pajen knappast någon finger-food.


Så där urtjusig blir den väl inte uppskuren på foto.


I kallt tillstånd är den inte heller "fotogen".

Receptet fungerade rätt så bra, förutom att jag inte klarade mig med angiven mängd smördeg. Det kan bero på formen. Jag funderar på om man inte skulle servera den i portionsformar, men då skulle det behövas ännu mer smördeg. 

150 g smördeg (eller betydligt mer - jag behövde 1 rulle - 275g - färdigköpt deg för 1/2 sats)
400 g spaghetti (utgick från torrvara), vilket nog var superhäftigt på 40-talet
200 g smält smör
5 dl grädde
150 g riven parmesan
150 g rivet, salt kött (jag utgick från rått kött, och rimmade själv en bit benfri kotlettrad - griskött)
2 ägg vispade med 2 dl vispgrädde
250 g kalvbräss, stuvad i grädde och köttglace (återigen tog jag till brässklimpsförrådet i frysen)
200 g kokt eller stekt kyckling, hackad eller i tärningar
2 msk brässerad tomat (tog till 1 burktomat)
1 äggula
salt, peppar, muskot

Jag har ingen sådan form som kungens form, men för en halv sats blev det lagom med en avlång kakform på 25 cm, vilken jag klädde inuti med bakplåtspapper, så var det bara att lyfta ut den sedan.

I botten på en eldfast form eller en metallform, ungefär 15 cm hög och 20 cm bred, läggs en tunn skiva smördeg (men jag klädde hela formen invändigt med smördeg, vilket jag tror förbättrar stabiliteten betydligt). Spaghettin skall vara knappt färdigkokt i salt vatten och får i en kastrull koka färdigt tillsammans med 100 g av smöret, den tjocka grädden, salt, peppar och en nypa riven muskot. Litet spaghetti läggs sedan i botten på formen, och parmesanost strös över. Rivet salt kött och några skedar av äggmassan, kalvbräss och litet smält smör lägges ovanpå, därefter åter spaghetti och riven ost. Fyll på detta sätt formen varvvis. Sista varvet skall bestå av kyckling och tomat. En skiva smördeg läggs över och penslas med äggula. 

Grädda i 175° ca 30 minuter längst ner i ugnen. Kolla att pajen inte blir bränd.

Obs! Ingen bantningsmat. Med en halv sats kommer man långt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar