söndag 19 oktober 2014

Välling


Efter att jag läste om tysk kritik mot ett företag som gör reklam för välling - jag tror inte det har funnits förut - då barn som slurkar välling riskerar karies (nappflaska) och övervikt, har jag nu forskat litet på temat och skrivit till Semper för att få reda på hur det började med fabriksvällingen. Här är svaret:


Vi läste följande i en Jubileumsfolder som vi hittade från när Semper firade 60 år ... vilket nu är 15 år sedan :-)
" Semper introducerar välling
Första gången begreppet "Välling" förekommer är i ett officiellt dokument är den 19 sept 1941. Dokumentet beskriver ett prov till Statens Institut för Folkhälsan där provets benämning är "Välling". 

1940-talet
En ny anläggning byggs i Götene 1942. Utvecklingen av bageriprodukter, introduktionen av Välling och BabySemp (1948) medverkar till att Semper etableras som ett forskarvänligt och innovativt företag. Export och hjälpsändningar via Unisef 1945 stärker ytterligare bilden av ett företag i expansion."

Det är ganska fantastisk att vår välling än i dag tillverkas i Götene i Västergötland, där spannmålsskördarna är kända för att hålla extra hög kvalitet. De finns också gott om tillgång på mjölk från Västgötska gårdar. Götene är helt enkelt en perfekt plats för att tillverka vår välling och gröt.


Som kronan på verket, d v s avslutning på min forskning, har jag även kokat litet frukostvälling idag. Receptet är ur Kokbok för skola och hem, 1949. Jag strök russinen, p g a att vi åt hösthallon till, och ökade sockermängden från 1/2 till 2 msk socker, för att få den gosiga köpesmaken (hehe). 

1/2 l vatten
1 dl grahamsmjöl
1 l mjölk
1 tsk socker (4 krm fick räcka)
1/2 msk socker (mer alltså)
1/2 dl russin

Rensa russinen, skölj dem och lägg dem i vatten. Koka upp vattnet och vispa i mjölet. Späd med mjölken och låt vällingen koka (sjuda) omkring 15 min. Sätt till saltet, sockret och russinen och avsmaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar