söndag 9 november 2014

Fyllda crêpes-cannelloni med falukorvsmassa


Det var i en kocksåpa som jag såg receptet och krafsade ner ingredienserna. Sen lade kocken ut en video, där han snabbt som blixten rabblade dem igen. Det var dock inte exakt samma, och inte heller exakta mängder som angavs, så jag pysslade ihop ett recept. Därefter dök det dock upp ett skriftligt recept med ytterligare en avvikande variant, men då hade jag redan mixat ihop ingredienserna.


Antingen spelade min våg Allan eller också så är det för mycket mjöl i crêpe-receptet. Jag fick blanda i 1 ägg och 1/2 dl mjölk till och ändå var smeten litet för tjock. Det man kan ta till sig är dock att man hettar upp smöret så mycket att det börjar få färg utan att brännas, för då får det en härlig smak och doft. Bör svalna innan det blandas ner i smeten.

Recept på crêpes, som ev. inte är så bra:

150 g mjöl
1 tsk vinäger
2 ägg
1 krm salt
1 dl mjölk
1 krm socker (inte i min smet)
50 g smält, brunt smör (i första varianten sa de 4 - 6 tsk, så jag hade väl mindre i)

De ska vara tunna och ljusa, men då behövs det nog en mindre tjock smet. Till min fyllning räckte pannkakorna precis, men ska det vara 5 gånger så mycket surkål i, behövs det nog flera pannkakor.


Det som var litet lustigt var att det rörde sig om en fransk restaurang i Tyskland, och när kockarna kom dit för att rädda företaget, klagade de på att de serverade schnitzel och andra icke-franska rätter - och så kom de med det här förslaget, som de tydligen tyckte var väldigt franskt, eftersom den innehåller en korv som kallas Lyoner på tyska (dock är det väl tveksamt om man käkar sån korv i Lyon), men egentligen är en slags falukorv av bra kvalité. 

Den här smårätten är en billig, men rätt tilltalande bjudrätt. Med sallad en riktigt fin förrätt!

1 handfull chips, 20 g (jaha, den ingrediensen försvann efter första filmsnutten, men det hade jag i, det skulle vara bra för konsistensen och ge en liten smakkick - eftersom de inte sa vilken sort och hur mycket gissade jag bara och tog den vanligaste chipssorten här, den med paprikasmak)
200 g korv, typ falukorv av bra kvalité
400 g surkål, kokt med lagerblad, äpple, fräst lök och kummin (men då ingen mängd nämndes i början hade jag bara i 70 g direkt ur burken), avsvalnad och väl avdroppad
100 g mascarpone
1 knippe gräslök och litet färsk libbsticka, vilket (libbsticka) inte finns så här års - jag missade hur som helst vilka örter det skulle vara och tog litet persilja

Mixa först chipsen, lägg i korv och därefter surkål och mixa klart. Jaha, det står inget om att mixa i receptet, men i filmen var fyllningen rätt slät, så det kan man väl rekommendera. Blanda i resten av ingredienserna. Smaka av. Eftersom det redan var chips i (det hade ju kunnat vara mer kanske), tänkte jag att det kunde vara dags att inviga min i Sverige inköpta Allkrydda, utan att förstöra smaken. Det var inget fel på korvmassan efter den lilla oproffsiga gesten.

Låt korvmassan vila i kylskåp medan pannkakorna kallnar, spritsa sedan ut den som på bilden ovan, rulla in och dela rullarna på mitten.

Det blev faktiskt en riktigt fin bjudförrätt (nu har jag ju inte kollat med så mycket surkål, men det är säkert gott) till budgetpris!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar