tisdag 18 november 2014

Mästerkockens krämiga spätzle med ost



Vid det här laget har jag gjort många portioner spätzle i mina dagar, men när jag såg TV-kockens variant blev jag tvungen att testa hans ost-spätzle. Proffs brukar i bästa fall använda tre sorters ost, men standard i restauranger är bergsost (gruyère-liknande) och emmentaler. Jag tog nu även romadur, en rätt mjuk, kraftig, mager ost, som nog inte går att riva om den är väldigt mogen, men det var inte den biten jag köpte.

TV-kocken tipsade om att man ska ha i lite veteöl i smeten, och även en aning vinäger, för att spätzle inte ska bli sladdrig. 

Nu ska jag inte länka dit, men jag har tidigare försökt mig på ett krämigt recept, som skulle vara som i restauranger, men det tror jag inte stämmer. Det här är nog det rätta.

När man fiskar upp spätzle ur kokvattnet ska man varva det direkt med riven ost. Samtidigt ska man ta en eller annan sked av den saltade kokvattnet (precis som man gör med pastasåser i Italien) för att få en bra konsistens. Ställ in spätzlen mellan varven i den varma, men inte alltför heta ugnen. Där hade jag även fatet med den stekta löken på uppvärmning. Ja, så varvar man och serverar med machésallad och stekt lök. Väldans gott! (Och ofta den enda vegetariska rätt, som erbjuds på bayerska restauranger.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar