tisdag 4 november 2014

Mousse au chocolat, vit



Det här receptet fungerar bra för 6 portioner och jag tror väl inte att någon kan ha något emot att kocklärlingen gör moussen så här på kockprovet:

3 blad gelatin
150 g vit blockchoklad
1 ägg, 2 äggulor
40 g socker
2 msk cointreau
200 g grädde

Lägg gelatinet i blöt. Smält chokladen i vattenbad på låg värme (80°). Man ska visst röra hela tiden och det gjorde jag, men jag ska fundera på om det går utan det arbetet. Ställ undan chokladen. Låt nu vattenbadet sjuda och vispa ihop ägget, äggulorna och sockret över vattenbadet tills krämen tjocknar synbart. Man kan doppa en sked i och kolla om det går att blåsa på den chokladdoppade undersidan av skeden, så att små vågor bildas. Då tar man krämen från värmen och rör. Tryck ut vattnet ur gelatinbladen och rör i dem i krämen, tillsätt alkoholen och rör igen. Alkoholen har också en konserverande funktion, vilket kan vara bra att veta när man hanterar med ägg. Om krämen är någorlunda sval, rör man ner chokladen och därefter kan man gärna röra moussen i ett kallt vattenbad tills den är kall. Sedan vispar man grädden och vänder i den. Man kan även vispa de överblivna äggvitorna och blanda i (ev. behövs det mer gelatin då) för mera fluff, men det hoppar vi över. Det tar bara tid. Låt moussen stå kallt i två timmar.

För ananasen är mitt förslag att hetta upp några matskedar honung och blanda i den förberedda tärnade ananasen och låta den sjuda med en kanelstång, en stjärnanis, 1 tsk rosépeppar, eventuellt litet citronsaft och 20 ml cointreau tills den blir mjuk. Fyll om den i en skål, så den svalnar fortare. Det blev i alla fall gott och receptet har jag inte riktigt uppfunnit själv, utan anpassat ett recept efter tillgängliga ingredienser. Vi får väl se på vad läraren tycker. Jag röstar i alla fall mot karamelliserad ananas, för det tar mera tid.

Observera att vi fortfarande äter på terrassen på middagen! Så länge det nu varar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar