torsdag 8 januari 2015

En österrikisk nationalrätt - wallenbergare!



Jo, jag kollade upp det här med wallenbergare och kom fram till att Wallenberg troligen hade varit i Wien och upptäckt deras "kalvsmörschnitzel", som varken innehåller smör eller schnitzel. Det rör sig om kalvfärs, uppblandad med grädde och här gjorde jag ett mittemellanrecept av litet olika varianter, svenska som österrikiska.

300 g kalvfärs, körd två gånger genom köttkvarn tillsammans med 2,5 skivor vitt formbröd, som har mjukats upp i litet mjölk och pressats ut. Låt blandningen stå litet i kylskåp. Blanda sedan i 2 äggulor, 1/2 tsk salt, 1 krm peppar, muskot och hackad persilja och 1 dl grädde (förlåt, jag glömde först att nämna grädden). Gör 1,5 cm tjocka biffar och stek dem 4 minuter på varje sida eller bryn dem och ställ in dem 10 minuter i 160°. Späd skyn med god fond.

Här serveras wallenbergaren med risotto. Koka upp 1,5 enkel grönsaksbuljong och håll den beredd.
Fräs en hackad lök eller 2 schalotter i litet fett, tillsätt 400 g risottoris och fräs det glasigt. Häll på en slatt vitt vin och låt det absorberas. Rör f ö hela tiden. Tillsätt litet het buljong allt eftersom och låt det koka in. Efter ca 20 minuter är risotton färdig. Mot slutet blandar man i litet riven parmesan (80 g), 200 g soltorkade tomater i olja och 200 g kronärtskockshjärtan (burk). Egentligen stod det i receptet att man skulle blanda i en väldig massa smör och olivolja också, men det strök jag.

Pesto skulle man också ha. På libbsticka. Det är inte något som finns den här årstiden. Min libbsticka bara försvinner ner i jorden på hösten, men jag råkade hitta litet färsk libbsticka i affären, så det passade ju perfekt.

1 handfull libbsticka
50 g skållad mandel eller pinjekärnor
50 g parmesan
125 ml olivolja

Mixa ihop de förstnämnda ingredienserna och tillsätt oljan mot slutet. Smaka av. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar