onsdag 28 januari 2015

Goda hamburgerbröd och bratwurstburgare


Först vill jag puffa för de här absolut perfekta hamburgerbröden. Sen är det så att jag inte har någon matberedare just nu, för den gamla gick sönder efter 25 års lång och trogen tjänst, och därför valde jag att testa ett nytt hamburgerbrödsrecept, som enligt en bloggare i östra Tyskland, är absolut perfekt, och dessutom inte kräver maskinell bearbetning. Jo, det är rätt bra hamburgerbröd, men jag tror att det länkade receptet är ännu bättre. Men här kommer det senaste:


Det blir 8 rätt stora hamburgerbröd.

3 msk ljummen mjölk
2 dl ljummet vatten
2 tsk torrjäst eller ett hörn färsk jäst
2,5 msk socker
2 ägg
425 g vetemjöl special
60 g vanligt vetemjöl
1,5 tsk salt
80 g mjukt smör
sesamfrön

Blanda vatten, mjölk, socker och jäst och låt det stå övertäckt en kvart medan du vispar upp ett ägg och blandar mjöl med salt och sedan tillsätter smöret i mjölet och arbetar in det med fingertopparna tills det bildas små smulor. Blanda ner vätskan och ägget och arbeta degen tills den håller ihop. Ta upp den på bakbordet och knåda den i 10 minuter tills den glänser. Låt den jäsa en timme.

Forma 8 bullar och sätt dem på bakplåtspapper. Tryck dem platta och låt dem jäsa under bakduk en timme till. Vispa upp det andra ägget med en matsked vatten och pensla de jästa bullarna. Strö över sesamfrön. 

Grädda bullarna i 200° eller kanske lite lägre temperatur med en skål vatten på botten. Det tar ca 15 minuter. Eventuellt lite längre i lite lägre temperatur. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.


Bloggaren, hos vilken jag hittade recepten, hade fått i uppdrag av Thueringens turistbyrå (eller nåt) att utveckla regionala recept och det skulle vara bratwurst från den trakten i. Sån korv fanns inte i min affär. Först tänkte jag ta till bratwurst från Nuernberg, men sen såg jag på förpackningen att den var sjuden. Och det lät ju inte som om det skulle bli någon bra hamburgare av färdigkokt korvmassa, så jag tog ett paket rå, färsk, bratwurst istället. Min variant:

För 4 burgare:

400 g färsk bratwurst
1 äpple
1/2 gul lök
Hacka lök och äpple fint och blanda med korvmassan (släng korvaskinnet). Forma burgare och grilla dem.

Det skulle vara en spetskålssallad som topping, men jag tog lite urkramad hemmagjord surkål (à la Reuben-sandwich) istället.

Dressing:
2 msk grov, fröig senap
4 msk majonnäs
hackade örter

Grilla även de uppskurna hamburgerbröden lätt på snittytorna.
Klicka senapsmajonnäs underst, lägg på ett salladsblad, placera burgaren ovanpå, lägg en sked surkål ovanpå och toppa med mera mera senapsmajonnäs. Lägg på locket och servera. Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar