måndag 2 februari 2015

Durumbullar med surdeg



De här bullarna är bakade på mannagryn av durumtyp och med surdeg. 

35 g surdeg
125 g durumvetemannagryn
125 g vatten

Blanda ingredienserna och låt dem jäsa 6 timmar i 30°. Jag trodde inte att jag hade något sådant ställe, men det visade sig att det var 30° precis bredvid kylskåpet och att temperaturen fungerade i en välstängd glasburk. I en bunke skulle det nog inte ha varit samma sak.

Surdegen enligt ovan
475 g durumvetemannagryn
295 g vatten
30 g olivolja (eller olivolja plus annan olja)
13 g salt

Blanda surdegen och de övriga ingredienserna som ska ha ungefär 20°. Låt dem jäsa i rumstemperatur i två timmar och vik degen varje halvtimme. Då drar man upp ena kanten, lägger den över degen och upprepar från alla håll och kanter. Jag gör det alltid två gånger. 
Låt jäsa ett dygn i kylskåp. Jag lät dessutom degen stå framme ett tag innan jag delade den i tre fyrkanter och gräddade dem med ånga (skål med vatten, plus vattenspruta) i 250°. Egentligen skulle det vara 280° de första 10 minuterna innan värmen sänks, men min ugn går bara upp till 250°. Sen stämde inte tiden på 25 minuter, utan det behövdes mer.