tisdag 3 februari 2015

Gott bröd i repris


Det var ju typiskt att jag inte tog ett foto innan nästan hela brödet var slut. Jag visste ju att jag hade bakat brödet förut, men att jag hade gjort det i baguetteform hade jag glömt.
Den här gången höll jag mig helt till receptet.
Blanda
565 g vetemjöl special
245 g kallt vatten
5 g jäst
11 g salt
Blanda allt och låt degen vila i 40 minuter i rumstemperatur. Vik var tionde minut, d v s dra upp ena kanten, vik den över, gör detsamma på motsatta sidan och sedan på kanterna. Gör om allt en gång till. Degen ska vara väldigt flytande.
Låt den kalljäsa i kylskåp 3 - 4 dagar. Ställ fram den i god tid, före bakningen så den inte är så kallt. En timme står det. Två är nog bättre. Sätt på ugnen med pizzasten och en skål med vatten på botten i god tid - 250°. Gör försiktigt en rund bulle utan att förstöra jäsningen och lyft genast över bakpappret till stenen. Den höga temperaturen gör att degen inte flyter ut igen. Spruta gärna in med blomspruta samtidigt. Sänk temperaturen till 230° efter 10 minuter och grädda 30 minuter till. Brödet blir sååå bra! Ena hörnet flöt ut en aning så det fick formen av en cykelsadel, men det var inte farligt.


Och så blev det dags för Vinschgauerbullar igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar