onsdag 18 februari 2015

Rostbratwurst från Thüringen


Vi missade att äta den berömda grillkorven när vi var i Weimar och Erfurt, så jag bestämde mig för att göra en liten sats efter ett recept som jag fick en gång av en bekant.


Fast jag bytte ut kalvköttet mot nötkött, för det stod på Wiki att det också var okej.

Halva satsen av:
1 kg kalvkött (nötkött), finmalet
2 kg fläskkött utan svål, finmalet, 
varav 1/3 sidfläsk, grovmalet
(missade visst att 2/3 av fläskköttet skulle vara finmalet, men det gick ändå)

400 g kokt, avsvalnad mjölk
2 ägg

Kryddning per kilo kött:
18 g koksalt
1 g vitpeppar
0,5 g muskot (det står muskotnöt, men jag är rätt säker på att det bör vara muskotblomma)
1 g kummin
0,5 g mejram

Jag blandade kryddorna i köttet före finmalningen av nötköttet, för att slippa krossa kumminfröna i mortel och det gick bra. Det är lite lurigt att väga så små vikter, men peppar- och muskotvikten motsvarar nog volymen i ml. Mejram väger i princip ingenting, men man kan ju knappast överdosera.

Blanda sen allt, stoppa korven i blötlagda skinn. Kommentar: Det gick mycket bättre än det brukar göra, vet inte varför det alltid har varit så jobbigt med korvstoppning förut, den här gången uteblev frusten helt!!

Lägg korvarna i kallt vatten i 20 minuter före stekning. Jag stekte en slatt överbliven korvfyllning till mig och två korvar till sonen. Resten hamnade i frysen. 

Det blev väldigt bra!

Tillägg: Jag rekommenderar stekning, inte grillning - har testat båda!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar