onsdag 25 februari 2015

Tårtbotten


Tårtbottnar brukar jag tycka är jobbiga, men det här receptet skulle vara väldigt bra, så jag testade. Har tyvärr glömt var jag hittade det. 

Ställ fram tre höga likadana glas bredvid varandra. Knäck 5 ägg i det första glaset. Häll upp strösocker i det andra glaset till samma höjd. Häll upp potatismjöl i det tredje glaset till en tredjedel av höjden och sen vetemjöl till höjden av ägg / socker. Tillsätt även 2 - 3 tsk vaniljsocker och 1,5 tsk bakpulver till mjölet.

Vispa ägg och socker som bara den. Det står att det ska vispas 10 minuter extra med elvisp när man tror att det är färdigvispat. Sikta sedan i mjölblandningen och vänd försiktigt i. För att vara säker på att det inte var några klumpar i, så hällde jag smeten genom en sil i en annan bunke, men det behövdes inte (den här gången). 

Formen ska gärna vara klädd med papper. Kläm in papper mellan ring och botten, smörj kanterna och tryck dit en överskjutande remsa bakplåtspapper. Jag hade en form på 26 cm och kakan gick senare upp ända till kanten. (Förbered formen i förväg)

Häll smeten i formen och grädda i 35 minuter (minst) i 175° och låt kakan svalna i formen. Den blir faktiskt ovanligt bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar