måndag 2 mars 2015

Kanin med senapssås till söndagsmiddag


Jag har länge funderat på det här receptet, men det är så sällan man ser kanin och om, så är den så dyr, men nu råkade jag hitta en djupfryst kanin till extrapris och jag som inte ens hade en aning om att de fanns i frysdisken. Tror jag har ätit kanin två gånger för länge sen och då gillade jag det inte, men det sägs att det enda rätta receptet är med senapssås, och det ville jag testa. Det blev väldigt gott, faktiskt!

Dessutom var jag sugen på färsk pasta, men eftersom tiden på söndagen var rätt knapp med tanke på den tidigare nämnda basaren, så blev det inga hemmagjorda bandnudlar (som jag inte har flyt med) utan spätzle på 400 g mjöl, 4 ägg och ca 2 dl vatten, samt salt, som jag gjorde dagen innan, lade i kallt vatten efter kokningen och sedan lät droppa av, blandade med litet olja och lät stå kallt till nästa dag, när jag värmde dem i smör och ställde in i ugnen på låg värme). Det blev f ö spätzle över.


Receptet hittade jag för åratals sen på en svensk blogg, och där påstås det räcka för 6 pers. Okej, 4 kanske, men så mycket kött är det faktiskt inte på en liten kanin. Har även anpassat receptet.

1 kanin
3 msk dijonsenap (delvis med, delvis utan hela frön) till att börja med
1,5 tsk timjan
1 lagerblad
4 dl vitt vin
mjöl, några matskedar
1 dl grädde
ca 3 msk mögelost, beroende på sort, jag hade mild gorgonzola, och smaken blev rätt decent


Stycka kaninen och tvätta bitarna. Torka av dem ordentligt. Stek några i taget, gärna i skirat smör i en stekpanna och lägg över bitarna i en gryta som står på svag värme till att börja med. Salta och peppra allt eftersom. Strö över mjöl och blanda. Tillsätt kryddor och vin, samt senap. Blanda igen och sätt upp värmen. Låt koka upp och sänk värmen. Kaninbitarna ska puttra i 30 - 40 minuter. 
Förväll under tiden sockerärter eller andra grönsaker, som sedan kan värmas upp snabbt i smör. Lägg i kallt vatten för att de ska behålla färgen.
Ta upp kaninbitarna och lägg dem i en form i ugnen på låg värme och häll ev. över såsen i en mindre kastrull. Smaka av med mera senap, gärna sån med hela senapsfrön (Rôtisseur). Kolla om redningen är okej, rör annars ut mera mjöl i grädden och red av. Tillsätt så småningom osten och låt den smälta. 
Värm samtidigt upp grönsakerna.

Servera kanin, pasta, grönsak och sås med vitt vin. Det här receptet kan jag verkligen rekommendera.