torsdag 12 mars 2015

Potatisbröd



Receptet hette något med himmel och jord. Himmel och jord är, som jag tidigare skrivit, ett recept med potatis, blodkorv och äpple, och det här brödet innehåller visserligen potatismosflingor, äpple och rostad lök, men ingen blodkorv. Jag gick och köpte en skiva korv att äta till istället.

Brödet blev väldigt bra, men receptet är litet felaktigt. Jag tänkte inte, utan följde receptet och det visade sig att vätskan inte räckte på långa vägar för att knåda brödet. Det ska man göra 5 - 10 minuter innan det rivna äpplet och löken tillsätts. Jag fick alltså arbeta in en hel del mera vatten. Men sen var det rivna äpplet rätt blött och det blev nödvändigt med mera mjöl/potatisflingor. Tog resten av potatisflingorna från den öppnade förpackningen. Efter att ha sagt detta kan jag ju skriva upp ingredienserna:

125 g rågmjöl
350 g vetemjöl special
75 g surdeg
1 msk salt
1 tsk socker
1/2 jästtärning
75 g potatismospulver (det blev mer)
1 stort äpple
1 - 2 msk rostad eller stekt lök
mjöl eller potatismospulver att vända brödet i
vatten, ljummat (250 ml räcker i varje fall inte på långa vägar)

Gör brödet på det sättet du tycker är bra och knåda degen innan äpple och lök tillsätts. Tillsätt dem och knåda. Låt jäsa en halvtimme, knåda igen och forma ett runt bröd som får jäsa i en mjölad form. Stjälp upp på bakplåtspapper, gärna på en uppvärmd pizzasten i 240° näst längst ner i ugnen. Grädda 10 minuter i hög värme, sänk till 200° och grädda minst 35 minuter till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar