måndag 9 mars 2015

Skrei / vintertorsk med schechuanpepparsås



Okej, jag vet att det är ett tabu att servera vitblomkål och vit fisk enligt kockarnas kodex, eftersom färgsättningen är viktig, men nu ville jag som sagt testa husmoderstipsen om blomkål. F ö var det gott till.

Fisk är så dyrt härnere i Bayern, men nu såldes skrei / vintertorsk (det är sista skriket i fiskväg) på extrapris förra veckan, så jag slog till. Kryddhyllorna i butikerna saknar ofta en del kryddor, så ibland, när det är marknad, köper jag saker som "kan vara bra att ha", t ex schechuanpeppar. Nu ville jag äntligen testa denna moderna krydda.

210 g smör
2 schalottenlökar
2 plus 1 tsk schechuanpeppar
5 kvistar timjan (eller motsvarande torkad)
50 ml martini (tog Nouilly Prat)
300 ml fiskfond
salt
citronsaft
olja
ca 200 g fisk per person

Skär 200 g smör i tärningar och frys in dem. Hacka löken. Mortla pepparn. Smält 10 g smör, fräs löken, 2 tsk peppar och 1 kvist timjan utan att det tar färg. Tillsätt martini och låt koka in. Häll på 2 dl fiskfond och låt koka in till 1 dl. Sila av. Ställ undan.

Sätt ugnen på 140° och hetta upp lite olja på ca mellanvärme på spisen i en stekpanna. Om den inte är ugnsfast, ställ dessutom en ugnsfast form i ugnen med timjan och 1 dl fiskfond. Fräs fisken försiktigt på båda sidor. Häll över fiskfond och lägg i timjan eller gör enligt ovan. Ställ in i ugnen och låt den bli färdig på 6 - 8 minuter.

Koka upp såsreduktionen och låt den koka in en minut. Håll sedan temperaturen precis under kokpunkten och rör ner de iskalla smörtärningarna. Rör hela tiden. Såsen ska bindas och bli lite tjock. Det här är absolut inte min specialitet, men jag tror att det gick bra, för såsen skar sig inte, utan hade en bra konsistens. Låt nu inte såsen koka mer, men håll den varm. Smaksätt med salt, peppar och citronsaft.

Servera fisken med sås och persiljepotatis. Det luriga var att få allt färdigt samtidigt, eftersom blomkålen tog så lång tid. Jag hade satt på potatisen lite för tidigt, men det gick väldigt bra att stänga av plattan och bara låta den ligga i vattnet och bli färdig utan kokning efter ett tag.

Förvånande tyckte jag dock att kryddningen var. Jag hade förväntat mig betydligt mera smak. Ja, men gott var det hur som helst...