måndag 2 mars 2015

Surkål som i Alsace till lördagsmiddag - eller ja, nästan



Här anger jag originalreceptet, men det här är en man-tager-vad-man-haver-rätt.
För 4 - 6 portioner

2,5 kg surkål (det är väääldigt mycket, jag tog min sista burk hemgjord surkål och det var nog ca 700 g, vilket vi 3 inte orkade äta upp tillsammans med allt tilltugg)
2 lökar
3 vitlöksklyftor (tänk på att Alsace ligger i Frankrike!)
Gås eller ankflott, men jag tog ister
1 glas torrt vitt vin
6 lagerblad, salt, 6 enbär (fast det beror ju på hur surkålen är inlagd)
300 g rimmat sidfläsk
300 g fläskkött, t ex kotletter
8 potatisar
4 - 6 rökta korvar
4 - 6 "Mettwuerste", men sånt finns inte här, jag tog något som heter "Rohpolnische"

(Alltså vad jag hade i i köttväg var bacontärningar som kompensation för det rimmade sidfläsket, litet kokt skivat icke-rimmat sidfläsk från en annan gång, var sin köpt korv och till sist lade jag på stekta thueringer korvar, äkta hemgjorda efter originalrecept, vilket naturligtvis inte har mycket att göra med Alsace.)

Låt surkålen droppa av i en sil och skölj den, samt plocka i sär den litet ifall den är hårt packad. Fräs löktärningar i flott, tillsätt surkålen, skalade vitlöksklyftor och vitt vin samt kryddor. Häll på vatten så att surkålen nästan täcks. Lägg på rimmat sidfläsk och annat kött och låt allt puttra en timme. Skala potatis och tillsätt den med litet vatten. Låt koka 40 minuter till (fast det är kanske litet överdrivet - om det är fast potatis, så fungerar det i alla fall). Känn på potatisen efter 20 minuter och fundera på när det blir dags för korvarna. De kan läggas på sista kvarten. Ta upp potatis, kött och korv och lägg på en tallrik. Lägg surkålen på ett fat och toppa med potatis, kött och korv. 

Men ibland får man ett snäpp bättre surkål i Alsace. Den är då rätt mörkfräst och kokt ännu längre tror jag. Sen har jag även ätit surkål där som smakar som receptet ovan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar