tisdag 7 april 2015

Laxdolmar med ärtvinägrett - Östergötlands nya landskapsrätt


 

Jag ser nu att jag faktiskt har gjort rätten förut och kallat den tillgjord, men det hade jag förträngt. Själva dolmarna är väldigt trevliga, se recept här. Dock har jag fortfarande inte lyckats få tag på ärtgroddar som dekoration. Några fler kommentarer:
Två isbergssalladshuvuden är det minsta. Man kan bara använda de blad som är gröna, för de vita blir rätt tråkiga och missfärgade vid slakningen.
Jag sjöd inte dolmarna i 3 dl vin. Det är faktiskt slöseri när man inte gör någon vinsås till. Istället tog jag 5 dl fiskbuljong, smaksatt med citron och en slatt sherry.
Orsaken till att man inte ska blanda i ärterna i vinägretten (som man kan förbereda ett par timmar i förväg, det räcker i varje fall) förrän direkt före serveringen är att de krymper av skräck!? Vi fick litet över, och nästa dag var ärterna så små, så små...
Den här omgången räcker till 4 - 6 personer med potatis eller annat tilltugg till. Det saknas faktiskt sås här, så man får ta till smält smör till potatisen. (Eller göra en god vinsås). Som varm förrätt utan potäter räcker dolmarna till ganska många. Tror det blev 15 stycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar