tisdag 26 maj 2015

B-kändisarnas fyllda fläskfilé



När jag (återigen) stod och strök kockkläder kom det en grilltävling, där en massa, för mig okända, B-kändisar deltog. De fick väääldigt mycket hjälp och en av uppgifterna var att grilla en fylld fläskfilé. Då ska man i o f s ha en grill med lock, så jag ugnsstekte istället fläskfilén drygt 1 timme i 200° tills baconet var knaprigt och fint.


Man skär liksom fläskfilén platt. Det är litet svårt att beskriva, men man sticker in kniven och skär liksom en skiva längst ner, men inte rakt igenom, ungefär som fjärilskotlett, sen viker man överdelen bakåt och fortsätter och till slut har man en platt skiva. Den bankar man ut, saltar och pepprar, brer osötad senap över, strör även kryddgrönt över och lägger lämpligt antal grillkorvar (beroende på storlek) efter varandra på längden. Sen gör man en fast rulle och lindar in den i bacon. Här gick det åt ungefär 150 g.


Så här blev resultatet. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara gott även kallt, men det blev inte mycket över precis. Samtidigt fick några päronskivor och tomathalvor steka med i formen. Bönorna är långa platta bönor. Man skär dem i romber och förväller 6 - 8 minuter i saltvatten, lägger dem i kallt vatten och låter dem droppa av. Före serveringen värmer man upp dem i smör.

Och grillkorven var av den förkokta vita typen, som jag tror även finns på svenska Lidl.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar