torsdag 4 juni 2015

Flädersaft som kokas


Den blomstertid nu kommer... Och här har flädern börjat blomma.

Flädersaft som är kallrörd och innehåller väldigt mycket citronsyra, det har jag gjort många gånger, och den har t o m hållit sig bra på flaskor i källaren tills den tog slut framåt hösten, men nu var jag ute efter ett recept att koka, gärna utan citroner, för hållbarhetens skull. Jag har ett annat recept på lut, men hittills blev det detta:

250 g blomklasar - med de grova stjälkarna bortklippta motsvarar det ca 115 stycken
(Ifall det intresserar så plockade jag 150 blomklasar som med de grova stjälkarna vägde 450 g)
Dra av de små blommorna från stjälkarna, så gott det går i varje fall (det gröna är nämligen inte nyttigt). Det tar rätt lång tid när man har så många blommor och för att de inte skulle bli fula så varvade jag dem samtidigt med 125 g citronsyra. Sedan hällde jag på 3 l vatten och ställde skålen i kylskåpet, övertäckt och med en tallrik som tryckte ner folien och blommorna. Efter minst ett dygn ska man sila av allt i en silduk och blanda med 5 kg socker. Koka upp och sjud några minuter. Skumma väl. I originalreceptet föreslog upphovsmannen att man skulle tillsätta konserveringsmedel, men det kom så många protestkommentarer på forumet, och med 5 kg socker på 3 l saft, kan det väl knappast vara särskilt känsligt. Häll upp på heta och steriliserade flaskor ända upp och dra åt korken ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar