torsdag 4 juni 2015

Gifflar till frukost



Idag är det en katolsk helgdag, Fronleichnam, som respektlöst folk kallar Happy Cadaver. På morgonen går man i procession genom städer och byar, men jag har aldrig varit uppe så tidigt och kikat på evenemanget. Jag tror att det handlar om att fira att brödet och vinet i nattvarden verkligen förvandlas till Kristi kött och blod. Hur som helst är det en röd dag och alla är lediga. Dagen till ära bakade jag gifflar och åt frukost på terrassen klockan åtta. Det ska bli upp till 30° idag.

Jag har faktiskt länge funderat på receptet på såna där gifflar som man åtminstone förr fick i kaféer i Sverige, litet söta med vallmofrön på. Häromdagen letade jag på internet och hittade ett recept som verkade kunna vara lämpligt. Gifflarna blev väldigt goda, men kanske inte riktigt så söta som jag minns köpegifflarna. Eftersom det stod att de är perfekta till frukost kalljäste jag dem istället över natt, annars skulle de aldrig bli färdiga i tid.

5 dl mjölk (jag tog kärnmjölk)
50 g jäst (här är en kub på 42 g och det tar jag alltid - och sånt som "för söta degar" finns inte)
1 dl olja eller smält smör
1/2 dl ljus sirap (i valet och kvalet mellan vanlig tysk mörk och svensk vit, blev det vit)
16 dl vetemjöl special (det räckte för mig med 13 dl)
2 tsk salt

Antingen gör man på vanligt sätt med varm degvätska och låter degen jäsa 30 minuter. Eller så utgår man från kalla ingredienser och jäser över natt i kylskåpet. Blanda jäst och degvätska. Blanda i olja och sirap och en del av mjölet, men inget salt. Blanda i mer mjöl allt eftersom och knåda i 10 minuter. Strö över saltet och knåda i 5 minuter till. Täck över och jäs i en bunke.

Forma 16 - 20 bullar. Jag gjorde 16 gifflar och de blev rätt så stora. Kavla och dra ut varje bulle tills den ser ut som en cykelsadel. Rulla upp den från bredsidan. Låt jäsa på bakplåtspapper ca 1 timme till dubbel storlek. Pensla dem gärna. Jag hade inga ägg kvar, utan penslade med mjölk och strödde över sesamfrön istället för vallmo.

Grädda stora gifflar i 10 - 12 minuter, mindre i 8 - 10 minuter i 250° i mitten av ugnen. De kan bli litet för mörka, kolla det.

Låt dem svalna litet grann på galler och ät dem ljumma med smör, ost och marmelad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar