måndag 8 juni 2015

Riktigt tunt mjukt tunnbröd med kornmjöl och hjorthornsalt



Nu ska vi prata om tunnbröd. Mjukt tunnbröd att göra tunnbrödsklämmor finns ju i Sverige att köpa och även på IKEA, i alla fall sist jag var där, vilket är länge sen, men det är väldigt små påsar, och vem vill åka miltals för litet bröd. De flesta recept man hittar är inte riktig så tunt tunnbröd, utan mera halvtjocka kakor, som man dock kan rulla om man är försiktig, se nedan. Så nu har jag läst på om tunnbröd. Ursprungligen gjorde man osyrat tunnbröd på korn i Norrland, för korn är egentligen inte så lätt att baka på och det växte inte så mycket bakvänlig säd däruppe. Troligen var det också hårt och gick säkert inte att göra tunnbrödsklämmor av. Enligt Wiki ska det vara hjorthornssalt i tunnbröd. Det är väl ett senare påfund. Numera är det sällan kornmjöl i tunnbröd, ofta jäst och ibland bakpulver. Hittade dock uppgifter på att man gärna har potatismos i mjukt tunnbröd (det ska jag testa en annan gång) och att degen ska göra dagen innan. I morse bakade jag ut en variant av Mormors mjuka tunnbröd som jag hittade på nätet, fast med mera nostalgi-ingredienser.

2 msk surdeg
250 g kärnmjölk (eller 150 g vatten och 100 g mjölk som det stod i originalreceptet)
2 krm hjorthornsalt
25 g mjukt smör
6 ml salt
2 msk sirap
50 g kornmjöl
ca 350 g vetemjöl

(Okej ni kan få originalreceptet också, fast jag har ju inte testat det:
10 g jäst
150 g vatten
100 g mjölk
2 g hjorthornsalt
25 g smör
6 g salt
11 g socker
200 g vetemjöl
200 g rågsikt)

Blanda ihop alla ingredienser, men inte allt vetemjölet, låt degen vara rätt lös. Arbeta ihop degen i 5 minuter. Täck över och ställ kallt över natten.

Sätt ugnen på 275°, min går nog inte så högt i o f s. Låt pizzastenen bli riktigt het.
Häll ut rätt mycket korn- och vetemjöl att baka på. Häll ut den lösa degen. Dela den i 10 bitar. Kavla ut varje bit så tunt som möjligt och grädda på pizzasten tills kakan bubblar upp och inte ser degig ut mera. För mig tog det 1,5 minuter. Kavla ut de andra tunnbröden allt eftersom. Lägg dem genast mellan dukar, så de inte blir hårda. Vik ihop dem och lägg dem i en plastpåse innan de har svalnat helt. Det fungerade! Och smakade gott! Frys in påsen tills du behöver tunnbrödet.

Tunnbröd har jag bakat förr, både mjukt och hårt. Förra gången blev det mjukt tunnbröd enligt det här receptet:



Mjukt tunnbröd:

50 g smör eller flott
1 l vassle eller mjölk
50 g jäst
2 msk sirap
1 msk salt
5 dl rågsikt
ca 1,7 dl vetemjöl
2 tsk hjorthornssalt

Skiva det rumsvarma fettet och häll över ljummad mjölk. Tillsätt salt, sirap, rågsikt och smulad jäst. Gör en lös deg som får jäsa 20 min. Tillsätt hjorthornssalt och dela degen i 10 delar som får jäsa under bakduk. Kavla ut bullarna, först med vanlig kavel och sen med kruskavel. Nagga kakan och grädda den på högsta värme. Låt brödet svalna under bakduk, så att det förblir mjukt. Förpackas och frys.

Hårt tunnbröd, se här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar