fredag 26 juni 2015

Rulltårta med röda vinbär



Tänkte mig inte för, utan rullade upp från långsidan. Rulltårtan skulle ha blivit mer som tårta om den blivit upprullad från kortsidan. Dessutom skulle jag ha låtit fyllningen stelna litet innan jag bredde på den, så hade det gått lättare.

50 g smör
3 ägg
40 g socker
2 msk socker
20 g mjöl
20 g majsstärkelse

Sätt ugnen på 200°. Smält smöret. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa vitorna och strö så småningom i 40 g socker medan du fortsätter att vispa. Vispa gulorna poröst med 2 msk socker och vänd i 1/3 av äggvitorna. Sikta mjöl och majsstärkelse över äggulemassan och rör ner. Vänd därefter ner resten av äggvitorna och smöret. Bred ut smeten på bakplåtspapper på en plåt och grädda 10 minuter i mitten av ugnen. Vält upp botten på en handduk beströdd med florsocker.

Här testade jag det tyska trickset att rulla upp handduken med botten emellan och låta svalna så. Sen kom jag dock på att jag inte ville göra rulltårtan på direkten, utan rullade försiktigt upp handduken och bytte ut den mot bakplåtspapper och stoppade rullen i frysen.

3 blad gelatin
300 g röda vinbär
50 g florsocker
1 msk hallon- eller körsbärssnaps (inte likör, fast vad vet jag, det kanske funkar)
125 g grädde

Lägg gelatinet i kallt vatten. Mixa 200 g av de repade bären med florsocker och stryk genom en sil för att slippa kärnorna. Smält gelatinet med snapsen. Rör i vinbärssåsen. Här kan man nog låta den stelna en aning. Vispa grädden och vänd ner den och resten av de repade bären. Låt fyllningen stelna till. Bred ut den över den (upptinade) botten och rulla ihop den igen. Sikta över florsocker och servera.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar