torsdag 23 juli 2015

Brylépudding



Som jag ser det är det ingen större skillnad på det som i Sverige kallas crème brûlée och brylépudding. Den ena serveras upp-och-ner med karamellsås (som varit i botten) och den andra bränner man av med gasolbrännare (eller glödgat ugnsspett, om man kör med vedspis). Nu tänkte jag dock göra den upp-och-nervända varianten eftersom jag inte har någon brännare, men kolla här! Det bidde visst en kombination.

Egentligen var det återigen en tömma-kylskåpet-aktion. Vad gör man med ett ägg och mindre än 2 dl grädde? Varför inte karamellkräm? Så jag jämförde Vår kokbok med kocklärlingarnas kokbok och valde den senare (vars recept, vilket jag såg senare, stämde väldigt bra med den franska kokboken). Fast egentligen gör man inte krämen på grädde, utan på mjölk, men den ville jag inte göra åt just nu. Samt räknade på hur man kokar kräm med bara ett ägg istället för 4, 5 eller 6 som i olika recept.

Först gjorde jag karamellen på 2 msk socker som jag brynde i en tjockbottnad kastrull och spädde med litet vatten, en matsked i taget. Detta hällde jag i två små portionsformar och lät hela botten täckas.

Sen vispade jag ihop 1 ägg med knappt 2 msk socker (i Vår kokbok står det mindre socker), samt hettade upp 125 ml grädde med litet vanilj (i den franska kokboken stod det i o f s koka upp mjölken - 1 dl per ägg) och rörde ner litet i taget av den heta grädden i äggblandningen (i Vår kokbok vill man att mjölken ska svalna först, men det vill inte de tyska och franska kokboksförfattarna). 

Orsaken till att brylépuddingen ser ut som crème brûlée är nog att jag inte orkade diska sockerkastrullen innan jag hettade upp mjölken så att den brynta sockret färgade den brun, och sen möjligen vispade i den litet för ivrigt i ägget, för egentligen är det ju viktigt att äggstanningen är slät. Sen silade jag äggblandningen ner i formarna (det gör man för att slippa äggviteklumpar) och kokade puddingen i vattenbad i ugn. Först satte jag ugnen på ca 140°, vilket kan vara ännu lägre temperatur, eftersom låg temperatur är viktigt för att äggstanningen ska vara blåsfri, men sen såg jag i den franska kokboken att det var okej med Vår kokboks 175°, så jag höjde på slutet. Formarna var i mitten på ugnen ca 45 minuter och jag täckte dem mot slutet. Det stod ingenting om att täcka någonstans, men de började bli litet väl brûlées och bara i Vår kokbok stod det att de skulle stå i nedre delen av ugnen.

Nu ska formarna bli kalla och stå i kylskåp över natt och sen ska jag skära med kniv runt kanterna, vända dem och se om karamellkrämen väller ut över dem. Och jag har ju inte smakat än, men det blir säkert bra. Den ser inte blåsig ut genom glasformen heller, men det återstår att se.

Ska visst serveras med en gräddklick. Har typ 30 ml grädde kvar, som jag ska skaka i en burk, vilket sägs vara ett knep för gräddrester. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar