måndag 13 juli 2015

Röda-vinbärskaka: Träubleskuchen



Det handskrivna receptet på den här kakan har jag haft i min gömmor i 30 år. En kompis till mig var au pair i Stuttgart och gav mig det på begäran, för jag tyckte att hennes kaka var så god, och så har jag på alla år aldrig bakat den. Vilken miss, alltså, för när jag äntligen kom till skott, så var familjen överförtjust!

200 g mjöl
1 tsk bakpulver
125 g smör
100 g socker
2 äggulor
rivet skal av 1/2 citron

Rör ihop mördegen och låt den stå en halvtimme i kylen. Kavla ut den och kläd en form, nagga den och tryck till kanterna med aluminiumfolie, samt ställ in formen i kylskåp tills degen är riktigt kall (okej, allt det här stod inte, men så gör jag alltid). Grädda den i 200° tills den är gyllenbrun (ta bort folien efter 7 - 10 minuter).

2 äggvitor
100 g socker
2 tsk stärkelse
500 g (röda) vinbär

Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt socker blandat med maizena. Vispa 5 minuter till. Vänd i bären. Bred massan över botten och grädda i 200° tills kakan får litet färg. Smakar bäst kyld!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar