torsdag 23 juli 2015

Sylt och saft


Arkivbild
 
Vi har haft flera strömavbrott de senaste dagarna (elektrikern kommer i morgon), så jag är ju glad att vi inte har hunnit köpa en massa kräftor till kräftskivan än. Jag tyckte det var bäst att tömma frysen och göra åt bären. Lyckligtvis har vi varit rätt så bra på att äta bär allt eftersom i år, så det var inte så mycket.

Igår gjorde jag alltså en liten sats svart-vinbärslikör, cassis,  smaksatt med litet ingefära och en aning vaniljstång, och ett litet försök med svarta vinbär i amaretto/brun rom (200 g bär, 125 ml rom, 125 ml amaretto, 30 g socker). Vi får väl se hur det blir. Sen gick det vidare med

Vinbärssaft
1 kg blandade svarta och röda vinbär
1 ekologisk citron
1 vaniljstång
1 kg socker

Koka upp sockret med 1 l vatten. Tillsätt skivad citron och uppslitsad och urskrapad vaniljstång. Koka upp. Tillsätt bären och låt puttra 10 minuter och tryck samtidigt sönder dem. Sila av. Det står sila av över natt, men jag hjälpte till, så det gick snabbare, men visst var det en rätt långsam process.

Svarta vinbärssylt/-gelé med kaffe
(Jag är litet tveksam till att kalla det gelé, för det blev väldigt mosaktigt, man kan nog öka vattenmängden)
1,2 kg vinbär
3 dl vatten

Koka vinbär och vatten och tryck sönder under 15 minuter. Låt droppa av och tillsätt 3 msk hela kaffebönor i avdroppningsfiltret. Rätt långsam process, se ovan.
Här skulle man koka 9,5 dl saft/mos med 1 kg syltsocker, men resultatet blev väldigt fast, fast jag tillsatte litet krusbärssaft för att få ihop mängden.

Krusbär med ingefära
Här kokade jag krusbär och en liten bit skivad ingefära och mosade sönder, mängder på en höft, men det blev normal saftkonsistens. Fick droppa av.

7,5 dl saft kokade jag med 1 kg syltsocker och smaksatte med en skvätt calvados
5 dl saft kokade jag upp med 500g socker och hällde på flaska som saft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar