torsdag 20 augusti 2015

Nougattarteletter med bär



Det här receptet har jag varit sugen på att testa i flera månader, men man skulle ha 800 g små jordgubbar, stod det och jag har bara sett stora i år. Så till slut gjorde jag tarteletterna med andra bär. Men 800 g behövs garanterat inte, troligen inte hälften. Visserligen vägde jag inte mina bär, men jag hade bara en liten portionsskål full. Sen skulle det bli 12 stycken i formar med borttagbar botten. Mina små porslinsformar är nog större, så 8 stycken blev det. 

Dagens husmorstips är att skrynkla bakplåtspapper (går lättare att hantera då) och lägga i botten för att få ut tarteletterna. 

Gör en mördeg på 200 g kallt smör, 100 g florsocker, 1 ägg, 1 krm salt (om smöret är osaltat) och 1 msk vatten. Linda in i folie och ställ kallt 1 timme. Kavla ut och tryck ut i formarna (ev. med bakplåtspapper i, annars kan man ju äta ur formarna). Nagga botten och tryck till kanterna med aluminiumfolie. Ställ kallt minst 1 timme. Grädda formarna näst längst ner i ugnen i 180° först 15 minuter med aluminiumfolien och sen 10 minuter eller längre tills bottnarna får fin färg. Det tar längre tid i porslinsformar, tror jag. Lös dem ur formarna om det är papper i eller om det är metallformar med löstagbar botten.

Under tiden rostar man ett par matskedar nötter till dekoration och hackar dem grovt när de har svalnat, tar fram 50 g smör och låter det bli rumsvarmt, smälter 200 g mörk blockchoklad med 50 g nougatmassa i vattenbad på låg värme och låter svalna, kokar upp 170 ml grädde och låter svalna och förbereder bär. Alla ingredienser till krämen ska ha rumstemperatur.

Vispa smöret pösigt. Blanda nougat-chokladen med grädden och ev. 1 krm salt. Rör snabbt ihop smör med chokladgrädden och låt stå i rumstemperatur tills bottnarna har svalnat. Fördela krämen på bottnarna och fördela bären i krämen. Ställ kallt minst 30 minuter, så krämen blir litet fastare. Smarrigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar