fredag 11 september 2015

Ättikströmming



En klassisk rätt på smörgåsbordet. Rensa och vänd strömming i saltat mjöl eller ströbröd och stek den. Observera min fina sillburk som jag köpte på Götene Second-Hand på semestern!

1 röd eller gul lök
6 vitpepparkorn
dill

2,5 dl vatten
4 msk ättiksprit
3 msk socker
1 tsk salt

Koka upp lagen och häll den varm över nystekt strömming, varvad med lök och peppar. Låt kallna och dekorera med dill.

Här fuskades det dock vilt, då jag inte får tag på färsk eller saltat sill (strömming kan jag glömma) utan att åka långa vägar och betala multum. Så jag tog en burk tysk ättiksill (fast storleken var faktiskt som strömming), hällde av spad och lök och fräschade upp den med ny lag. För säkerhets skull kall, det verkade bäst. Men först gjorde jag ett smakprov på den köpta och den hemmagjorda lagen och skillnaden var inte enorm och hade enbart med sötman att göra. Den köpta burken var sockerfri.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar