torsdag 17 september 2015

Medeltidsmackor igen



För två år sen testade jag det här receptet och häromdagen insåg jag att jag hade alla ingredienser hemma och bestämde mig för att göra om det. Den här gången blev det ännu bättre. Eller så bra det kan bli utan pizza-ugn eller järnspis, för det tar för lång tid (jämförelsevis) i hemma-ugnen. Nu har jag hört att man ska hetta upp pizzastenen längst ner och det är nog bra, för då blir undersidan fin utan att ovansidan blir vidbränd, trots hög värme.

Detta blir inte så mycket, bara 3 - 4 mackor. Sen gjorde vi ett par fuskmackor med vanligt rågbröd och lade på sur grädde och skinktärningar och skjuts in i ugnen. Det var också helt okej!

10 g jäst
1,5 dl ljummet vatten
1,5 tsk salt (jo, det blir litet salt, men det ska nog vara så)
70 g rågmjöl
vetemjöl till lagom konsistens, det står 150 g, men det är nog för mycket

Gör en vanlig jästdeg och låt den jäsa en timme. Gör sedan runda eller ovala portionsbröd. Låt dem jäsa. Det står inte i receptet, men jag anser att de ska jäsa så mycket att det syns, minst 30 minuter. Ja, och ugnen och pizzastenen ska förvärmas i GOD tid, helst en timme, längst ner i ugnen på max.

2 msk sur grädde per portion
skink- eller bacontärningar
peppar
gräslök vid serveringen

Med crème fraîche och liknande koagulerar det. Faktum är att det blir bäst med 10%-ig sur grädde i såna här recept, fast det ofta står andra saker i recept. Vet i o f s inte hur gräddfil fungerar, men man kanske kan vispa ut den och försöka.

Bred ut den sura grädden och strö över skinktärningarna och grädda längst ner i ugnen. Min ugn går bara till 250° och det tog 13 minuter innan vi var nöjda. Strö över gräslök.

Man kan också riva över potatis, hacka över tomater, testa med lökringar och liknande. Direkt medeltida är det väl inte, men det känns nästan så. I alla fall är det jättegott!

Detta är mitt tips för den som vill starta en food-truck! Dessa mackor går åt som bara den på medeltids- och julmarknader i Tyskland. Doften är fantastisk och råvarorna jättebilliga. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar