lördag 26 september 2015

Quiche - Paj



När jag gör quiche, så kör jag alltid med samma grundrecept. Det som kan bli fel, vilket oftast händer i metallformar, är att degkanten halkar ner. Den här gången hade jag bestämt mig för att det inte skulle ske. Trickset med torra ärter kör jag inte med.

3 dl mjöl
125 g kallt smör
litet vatten

Gör först en smuldeg av mjöl och smör och blanda sedan snabbt in ett par matskedar vatten så det blir en fast deg. Den ska fortfarande vara kall. Låt den vila kallt inrullad i plastfolie 30 minuter och kavla sedan ut den till en platta som är något större än formen. En del brukar kavla över kanten för att få bort det som sticker ut, men jag brukar vika ner det och trycka till riktigt ordentligt mot kanterna. Sen lägger jag remsor av aluminiumfolie över kanterna och klämmer till. Nagga botten. Lägg plastfolien som var runt degen ovanpå botten, för att den inte ska torka. Låt pajbotten stå kallt länge. Ju längre desto bättre. Gärna flera timmar eller över natt. Den ska vara riktigt kall. En del lär ska stoppa den i frysen, men det har jag aldrig testat. Sätt ugnen på 200°. Ta bort plasten och stoppa in pajen direkt från kylen in i ugnen. Grädda botten med aluminiumremsorna i 7 minuter och utan i 7 minuter till.


Inför kräftskivan igår gjorde jag en paj med stekta bacontärningar (uppe t v), en med tomat och vitlök (uppe t h), en med fräst purjo och tinade ärter (nere t v) och en med fräst lök och spenat (nere t h). 

Vitlöken förvällde jag först i 3 minuter och sen kokade jag den mjuk med en kvist rosmarin i mjölken. 

Grundreceptet för fyllningen är
3 dl mjölk och 3 ägg, kanske litet muskot, peppar och salt, men ibland hoppar jag över det.
Samt ost. Här var det 100 g riven ost (emmenthaler) per paj. 

Gräddas ca 30 minuter i 200°. Vid behov 5 - 10 minuter till.

Det blev så gott som ingenting över (okej då, en bit).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar