måndag 14 september 2015

Rullader


Rullader har jag aldrig gjort förr, för det är svärmors paradrätt. Men nu har vi dels inte varit där på länge och dels har hon visst tröttnat på att laga mat, så jag blev litet sugen på att göra ett försök. Dock hade jag lust på "svenska" rullader. Numera äts i princip inga rullader i Sverige längre, som jag kan se, eller i alla fall inga bräserade, bara rullade minutbiffar som fylls med ädelost eller liknande och steks ett par minuter extra. I gamla kokböcker finns fortfarande rulladerna med. Där är de oftast smaksatta med ansjovis. Annars är de rätt lika de tyska rulladerna, vilka normalt sett innehåller: späck, gurka, senap, lök. Allt i skivor (utom senapen förstås).


För 4 svenskkryddade rullader:

4 långa rullader av innanlår ca 200 g per styck
1 hackad rödlök
2 små inlagda hackade gurkor
hackad persilja
2 hackade ansjovisrullader
senap
8 skivor bacon 

Fyll rulladerna och rulla ihop. Fäst ihop dem. Salta utanpå. Bryn dem i t ex skirat smör och bräsera tillsammans med en skivad lök, 1 grovt skuren morot, 1 litet lagerblad, 10 kryddpepparkorn, 5 vitpepparkorn och naturligtvis vätska. Det står inte i mina gamla kokböcker vad man ska hälla på för vätska, troligen vatten eller svagdricka, men jag tog 2 dl rödvin (som fick koka in) och en aning buljong. Det behövs inte mycket i tryckkokaren. Där går det dessutom på 25 minuter.
 


 Rulladerna gjorde jag redan samma dag som jag köpte köttet (fredag). Det är en sån rätt som bara blir bättre av att värmas upp. På söndagen gjorde jag en redning av mjöl och grädde, smakade av med bl a vinäger och svarta vinbärsgelé,  och lät rulladerna sjuda ca 30 minuter i såsen. Till detta rödkål och kroppkakor. Samt några ynka bönor - egen skörd!

Man kan även hoppa över ansjovisen i rulladerna och smaksätta såsen med den istället. Två filéer på fyra rullader är väldigt försiktigt. Jag tror nog att det är bra så, ifall man inte vill ha fisksmak på köttet. 

Rätten blev väldigt lyckad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar