måndag 21 september 2015

Skinnatröt / Skaraburgare / Grynkorvsmassa



Redan de gamla skaraborgarna åt hamburgare eller näst intill. När kôrvaskinnet tog slut (tröt) stekte de pannbiff av det sista av grynkorvsmassan. På 90-talet försökte Hushållningssällskapet introducera en Skaraburgare, men det gick väl inte särskilt bra. Jag har i alla fall missat denna nyskapelse. Fast nu när jag hittade den fantastiska boken Västgötamat på Götene Second Hand, så var jag ju tvungen att testa en portion skinnatröt.

1/2 - 3/4 dl korngryn
4 hg fläskfärs
1 tsk salt
1 krm kryddpeppar
1 liten gul lök

Blötlägg korngrynen över natt. Jag kokade dem dessutom al dente, eftersom de inte får chansen att svälla på samma sätt vid stekning som vid kokning i vatten. 

Mixa eller mal löken och fläskfärsen, blanda med korngryn och kryddor och stek biffar eller burgare. I boken rekommenderas att man gör en klämma av tunnbröd och serverar med lingon. Någon annan stans rekommenderas saltgurka. Men man kan ju göra lite som man känner.

Jag tyckte i alla fall att det här var bra och det tyckte även gubben min, som egentligen inte är så förtjust i grynkorv, fast han måste äta en portion varje år. För att inte tala om sonen som klämde i sig tre stycken.