lördag 26 september 2015

Vegetarisk smörgåstårta


Här utan den slutgiltiga garneringen

Till kräftskivan hade jag lust att göra en vegetarisk smörgåstårta, à la Marie Heberlein, men sen blev det litet annorlunda. I varje fall blev den både smaskig och dekorativ. Bottnarna var enligt det här receptet. 

Fyllning 1:

1 bit selleri
4 vitlöksklyftor
10 cm zucchini / squash
2 tomater
1 grön paprika
blandade djupfrysta örter
3 krm chilisalt
2 krm svartpeppar
chilisås, med min tyckte jag att det var lagom med 4 msk
majonnäs

Fyllning 2:

50 g gorgonzola (mild)
200 g riven emmenthaler
1 knippa gräslök
250 g kvarg (40 %), avdroppad
1 krm vitpeppar
2 krm salt
crème fraîche

Lagom mycket majonnäs och crème frâiche, lika mycket av varje, smaksatt med litet chilisås
Garnering: purjo, rädisor, mâchesallad, annan sallad, gul paprika morot, gurka, vindruvor, cocktailtomater

Jag gjorde enligt receptet och skar av ett par längder av morötterna med osthyvel, snitta dem på längden, utom längst ner, så de blev fransiga; fransade även litet purjolök och lade båda grönsakerna i kallt vatten över natt fram till dekorationen. I o f s tycker jag inte att det blev så häftigt. Däremot blev det väldigt bra med rädisorna. Där skar jag ner längst kanterna, men så att rädisorna fortfarande satt ihop, så det blev som en blomma och lade även dessa i vatten. De blev jättefina.

Till fyllning 1: Ta resten av morötterna, vitlök, squash, paprika, tomater och kör detta i köksmaskinen. Viktigt: låt droppa av! Salta och låt droppa av igen! Jag fick ut 2,5 dl grönsaksjuice, som jag drack upp (gott!) och som inte behöver gegga ner bottnarna. Smaka av och blanda med lagom mycket majonnäs, så fyllningen håller ihop.

Till fyllning 2: Riv eller hacka ostsorterna och blanda med ostmassa, gräslök och kryddor. Blanda i lagom mycket crème fraîche, så fyllningen blir hanterbar.

Fyll tårtan. Blanda ihop crème fraîche och majonnäs och bred runt om hela tårtan. Täck med plastfolie och låt den dra till nästa dag i kylskåp.

Dekorera först med sallad och lägg sedan på den andra garneringen. Den fick i mitt fall vänta tills vi kom fram till lokalen, för jag var rädd att den skulle trilla av under transporten, så därför har jag inget foto (än i alla fall) av den färdiga smörgåstårtan.

Den blev väldigt tjusig och mycket uppskattad!