onsdag 21 oktober 2015

Brezelförsök igen



Först vill jag säga att det här brezelreceptet är oöverträffat. Men det är så tungt att baka och när jag såg på bakningsprogrammet på TV häromdagen (med det läckra bakverket Amerikaner mm), så tyckte jag att degen verkade så lätt och hanterbar. Dessutom bakade teamen under tidstryck och då kan man inte göra några degar dagen innan. Det kryllar av falska brezelrecept på internet, och bagarförbundens receptsidor är spärrade för icke-medlemmar (allt är jättehemligt, tydligen). Sen hittade jag ett recept på Salsus, som verkade rätt så proffsigt. Det är inte Salsus fel att jag inte har använt riktigt lut, utan bikarbonat (som jag dessutom råkade ha i från början innan vattnet hade kokat upp, vilket var fel), så att ytan blev fel. Snittar gör man efter kokningen för att få färgeffekten. Men inte heller Salsus recept är det jag är ute efter, i varje fall inte om degvätskan består av vatten, för bullarna blev rätt fluffiga. De ska vara litet mera kompakta. Men nu har jag sökt igen på nätet, och delvis hittat bagerirecept.

1. Det ska helst vara ister och inte smör i degen
2. Det är ofta malt i, vilket dock inte påverkar konsistensen, bara möjligen uppjäsning och färg
3. Det kanske inte är helt fel att använda litet uppkokt och svällt mjöl i (proportion mjöl - vatten 1:7), som i mitt älsklingsrecept
4. Väldigt lång knådning i maskin, om man nu har tillgång till det

Så jag funderar på att trots allt försöka igen med mitt hittills bästa recept i länken, fast försöka ha en mindre tung deg (mindre mjöl) att arbeta, och stryka surdegen, som inte är särskilt typisk för brezeldeg. Så får vi se hur det går.

Orsaken till att mina brezlar inte är kringlor utan bullar, är att jag använder mig av fel lut. Om man har den farliga luten är det bara att doppa i kringlorna, men när de ska kokas förlorar de lätt formen. Men jag tycker att bikarbonat är en helt acceptabel lösning. Det är inte luten som ger smaken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar