måndag 12 oktober 2015

Mästerkockens seniormat: Örjan Kleins rimmade oxbringa, vinnare 2009



Jag kan ju lugnt säga att jag har blivit rätt besviken av de flesta seniorrätterna som jag har testat, fast det har låtit så bra innan. Bara Malin Söderströms kalvsylta har hittills varit en höjdare. Så jag tänkte gå på vinnarna. Örjan Klein är en riktig mästerkock som har haft en michelinstjärna och påstår att folk har varit jätteförtjusta i hans oxbringa när han har serverat den på restaurangen. Nu tror jag att han måste ha fixat väldigt speciella köttbitar, för på bilden ser hans kött mera ut som Tafelspitz, eller rostlock som man brukar säga på svenska, vilket är ett mycket fint kokkött till skillnad mot oxbringa. Vanlig oxbringa är nog inget för gamla med dåliga tänder i alla fall. Sen ska den här rätten serveras litet grann som soppa i halvdjupa tallrikar, men jag valde då vanliga tallrikar, för det är så jobbigt att skära kött i vanliga djupa tallrikar. Och spadet är ju inte så viktigt.

Man vill ju inte ha överkokta grönsaker, så det gäller att planera ordningen. Att slänga i allt från början utom spetskål och purjo, som det står, tyckte jag inte var så bra. Med kokkonsistensen blev jag rätt nöjd. Hade mera buljong än det stod och bytte ut grönsaksbuljongen mot den rätt salta fond som jag hade kokat det hemmarimmade köttet i. Det blev bra. Höll mig inte riktigt till angiven mängd grönsaker. Tycker även att det blev mer lagom för 3 än för 4 portioner. Fast jag tror nog att det kan bli svårt att servera snyggt för många ur en stor kastrull där alla grönsakerna simmar huller om buller. Särskilt purjon och spetskålen trasslar till det. Skulle tro att det här blir litet slafs, slafs på äldreboendet.

Kokningsordning:
1 hel, smal morot per person, 2 palsternackor i småbitar (kan gärna bli rätt mjuka tycker jag)
1 potatis i klyftor per person, tournerad (tillsnitsad) 
200 g blomkål i klyftor
1 handfull färska gröna bönor (stod inte i receptet)
300 g skivat välkokt rimmat bogkött
1 purjo i skivor (200 g)
ett par handfull redan blancherad spetskål (skulle vara 500g)

Serveras med uppvispad crème fraîche, smaksatt med ättika, salt, (socker) och ordentligt med färskriven pepparrot, som man även kan ställa fram extra. Samt grovt hackad bladpersilja.

Det ska som sagt vara riktigt bra kött. Vet dock inte om den här husmanskosten förtjänar ett förstapris i alla fall, även om maträtten var helt okej, särskilt med mindre segt kött. Troligen tyckte priskommittén 2009 att det inte är så noga med seniorer. Ev. testar jag vidare, för alla recepten låter väldigt trevliga. Förhoppningsvis hittar jag något lika bra som den fantastiska syltan senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar