onsdag 7 oktober 2015

Om tyskt rödvin



Det finns en ihärdig fördom om att tyskt rödvin knappt är drickbart och smakar godisaktigt och blaskigt. Den baserar sig främst på att den vanligaste druvsorten är Spätburgunder / Pinot Noir (har jag fått förklarat för mig). Men det finns också mycket bra rödviner i Tyskland om man vet var man ska titta. Det här är ett fantastiskt vin på Merlot och Dornfelder. Jag vill ju inte påstå att jag vet något om vin, utom om jag gillar smaken eller inte. Det är inte jag som ansvarar för vinkällaren, bortsett från mina egenjästa mästerverk, som fläderblomsvinet. I år blev detta f ö ovanligt bra. 

Orsaken till detta blogginlägg är i botten ett blogginlägg för ett bra tag sen hos Gödsvinet, där något av gödsvinen (det finns visst flera skribenter) påstod att allt tyskt rödvin är äckligt. Men å andra sidan brukar gödsvinen mest hålla sig till öl, såvitt jag förstår. I alla fall har de missat Incognito (och det finns flera, men jag klarar inte att hålla reda på alla vinodlare och druvsorter).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar