måndag 26 oktober 2015

Tjälknöl och paltmuffins



Tjälknöl är ju landskapsrätt både i Västmanland och Medelpad och paltmuffins är ny landskapsrätt i Västerbotten. Med tjälknölen blev jag otroligt nöjd. Det är dock inte något av landskapsrecepten, utan ett som jag hittade på internet någonstans. Västerbottensmuffinsen hade jag tyvärr ingen västerbottensost till, utan en blandning av parmesan och emmentaler. En annan gång skulle jag ta bara parmesan, men jag tycker nog inte att receptet var så där väldigt fascinerande. Sen blev de små kakorna väldigt låga. Istället för att dela upp dem i 12 muffinsformar (plåt), skulle det räcka med hälften. Jag gjorde emellertid bara halv sats (i 6 muffinsformar) och det räckte till oss tre. Såsen hittade jag på ett tyskt forum, där de svärmade oerhört för den, men jag tror att någon annan sås med rödvin (utan körsbär) blir precis lika bra. Muffinsreceptet hittas f ö på internet också, så jag hoppar över det. De små kuberna på bilden är stekt svamp. Brysselkålen fick ett kryss i botten innan de blancherades i 3 minuter. Senare värmde jag upp dem i smör.


Tjälknölen blev också ett jättefint smörgåspålägg också.

Ta en bit djupfryst viltkött (här en bit hjort från Lidl faktiskt). Sätt ugnen på 75 - 80°, vilket kan vara svårt att pricka in. Jag satte min ugn på 100° för den visar inte rätt temperatur på så låg värme. Sätt in en termometer i köttet när det är tillräckligt upptinat, vilket kan ta ett par timmar. Man kan också sätta in en bit ofryst kött också, så går det snabbare. När innertemperaturen är 65 - 70° är köttet färdigt. Det kan ta många timmar. Min lilla bit på 600 g behövde 6 timmar. Det går inte åt så mycket kött, för det är litet grann som rostbiff. Skär upp det tunt med maskin.

Koka under tiden en lag. T ex den här:
5 dl vatten
2 msk socker
2 msk salt
2 msk soja
2 krossade vitlöksklyftor,
5 svarta pepparkorn
2 msk torkade örtkryddor
Koka bara upp allt och låt det svalna.

Häll sedan den kalla lagen över det varma köttet och låt det stå till nästa dag i kylskåpet. Skär tunna skivor och servera antingen som ovan eller med potatisgratäng eller liknande.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar