torsdag 12 november 2015

Ännu bättre falsk gåslever!



Det cirkulerar ju en hel del recept på falsk ank- och gåslever på internet och jag har redan provat två. Förra gången var jag ganska nöjd, men nu är jag ännu nöjdare. Den här varianten baserar sig på Stefan Ekengrens recept som står någonstans på hans blogg på Besöksliv, men jag tror nog att min variant är bättre, för jag har bytt ut smöret mot gåsfett och så marinerade jag kycklinglevern i litet portvin, vilket jag hittade någon annanstans! Kreativitet är väl inte min grej, men kopiera, det kan jag!

Lika viktdelar kycklinglever och gås-/ankfett behövs. Salta levern med salt och salpeter. För färdigblandat nitritsalt säljs bara i stora säckar till proffs. Jag tog bara ett halvt kryddmått salpeter och en halv tesked salt för 500 g kycklinglever. Det kanske inte är så mycket, men det var okej tycker jag. Och det fungerade med färgen. Sen hällde jag över litet grann rött portvin och lät det hela marinera några timmar i kylskåpet.

Sen försökte jag följa Stefan Ekengrens temperatursrekommendationer, men det var ju inte precis lätt med en vanlig köksspis. 

Kycklinglevern ska vara ungefär rumsvarm. Ugnen ska stå på 102° och det kan man ju glömma. Jag försökte ställa in den på faktisk temperatur kring 100°, men det var i bästa fall genomsnittstemperaturen, för när jag ställde ugnen på ca 130°, så pendlade temperaturen från 80° till 120° tror jag. Fettet ska vara ca 70° varmt. Ja, okej, det fungerade något så när.

Mixa levern och tillsätt samtidigt fettet i en tunn stråle. Passera ner levern i en ugnsfast form genom en sil för att få bort klumpar och fett. Grädda den i 25 minuter och kyl ned den.

Sen ska man visst mixa den med ännu mera fett och flingsalt, men den första fjärdedelen av satsen serverade jag bara som den var till ett recept och resten hamnade i frysen. Vi får se hur den blir. Leverpastej brukar bli rätt grynig i frysen, men det är ingenting att göra åt.

I alla fall är smaken på den här falska gåslevern helt fantastisk! Det kan jag lova!



1 kommentar:

  1. Det låter gott. Ser fram emot att prova ditt recept.
    Hälsningar
    Nadja

    SvaraRadera