onsdag 18 november 2015

Blodpalt, patterna, pattala


 Före och efter kokning på bilden
För länge sen gjorde jag någon gång paltbröd, vilket jag tyckte var helt okej, men det tyckte ingen annan, så det blev ingen succé. Jag tipsade en mycket sparsam bekant om denna billiga maträtt, och skickade till med henne ett par brödkakor hem, men inte heller där var entusiasmen stor. 

Sedan jag kom över boken Västgötamat, utgiven av Hushållningssällskapet Skaraborg, på Götene Second Hand, har jag varit sugen på att göra de för Västergötland karaktäristiska patterna, eller pattala, d v s blodpalt, som jag aldrig hade hört talas om innan. Så idag gick jag till verket. 

Det som är något avvikande är att det inte finns något som luckrar upp degen, ingen jäst, inga ägg eller så, och att de här blodpaltarna bara ska kokas i 20 minuter, till skillnad mot lappländsk renblodspalt, som enligt internet kokas en timme.

För att vara ärligt; nej, det här receptet är ingen höjdare. Nu publicerar jag det ändå, för att det ska finnas dokumenterat ute i etern för traditionsbundna västgötanördar eller vampyrer eller så. 

5 dl grisblod
4 dl mjölk eller svagdricka
1 tsk salt
1 - 2 msk sirap
1/4 tsk kryddpeppar
8 dl grovt rågmjöl
vetemjöl

1 1/2 hg späck eller sidfläsk i tärningar (jag tog rimmat sidfläsk och stekte tärningarna med lök och kryddpeppar)

Sila blodet. Blanda i mjölk eller dricka. Tillsätt salt, sirap och peppar. Blanda i rågmjölet och så mycket vetemjöl att man får en smet, som går att forma till runda bollar med hjälp av två träskedar. Man gör en grop i bollen och lägger i en sked av fyllningen och formar till en hel boll igen. 

Kokas i saltat vatten eller fläskspad ca 20 minuter. 

Serveras enligt traditionen med lingonsylt. Resterna kan stekas upp.

Jag gjorde deg till en halv sats och det blev mycket nog. Det kan i o f s hända att mina pattala blev för mjölstinna. Efter att jag hade kokt första omgången kom  jag fram till att det inte skulle gå att få familjen att äta denna maträtt, så efter avsmakning (väldigt dåligt kryddat, fast jag ökade på kryddpepparmängden) slängde jag alltihop och gick ut och köpte korv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar